четвртак, 14. јун 2018.

Изгубио сам се; не знам шта да мислим о свету, о себи...














(...)
(Предвече). - Осетио сам се угодно у гомили која је куљала из биоскопа. Плави дим цигарета обавија све људе једним општим омотачем; тако је добро међу људима, али ја ћу увек међу њима бити - странац.

    Тешко ми је; чини ми се да ми лежи на грудима неки хладни камен, али и у дну срца, губим дах, подижем руке и хватам се за ваздух као за белу чипку расцветаних шљивових грана...

* *

    15. XI 73.  Сањао сам Ж., и  неку нашу рођаку која се зове симболично Нада. Пошли смо крај реке у шетњу, испод топола; причали о Рилкеу. После сам упознао Рајнер Марију Рилкеа.  Био је налик на једног сликара вршњака, црномањаст; уверавао сам Рилкеа да већ пет година читам његове стихове, тј. препеве на српскохрватски. Вратили смо се у село, и видео сам како  авион лети јасним небом налик на полуделу птицу, бојао сам се у сну да се не сруши на кућу у којој спава Ж. 

* * *

    Изгубио сам се; не знам шта да мислим о свету, о себи. Стари пријатељи, који с презрењем говоре о женама, не могу без њих; ја, који им пишем хвалоспеве, сам сам. Где је љубав? 
   Не желим да пишем књижевност, да будем књижевник; књижевност и књижевници су одвратни, јер од човека стварају болесника, непоправљивог, непогодног за друштво...
   Кад помислим на своје малобројне садашње пријатеље, схватим колика ме провалија дели од њих. О свима њима знам понешто, што је неприхватљиво. Они су говорљиви, бестидни, причају понешто и из свог интимног живота. Провалија ме од тога дели. ( Изгубио сам све што би ме могло повратити међу људе и ретке пријатеље: толеранцију, површност, ведрину, и у последње време могу мирно да гледам у небо, једину моју љубав, али и од тога ме обузима нешто тешко и болно. Поново преживљавам све оно што је прошло, и неки неописиви бол ме обузима и тера на плач од помисли да је све могло бити другачије....)



__________

      = извор: из необјављених бележница (1973.)

Нема коментара:

Постави коментар

ПОТИСНУТА КРТИТИЧКА РЕЧ

- Свако интелектуално друштво у коме нема расправе, разговора међу људима, у коме нема размене мишљења, у коме је мишљење сведено на притисак миша и које вам онда неко сервира преко интернета, нема доброг закључка - рекла је Вида Огњеновић.

Овим је, по њеним речима, жестоко угрожено и јавно мњење, које је разбуцано и корумпирано тиме што је политика узела све у своје руке, почевши од запошљавања до награђивања.

ичко јавно мњење, јер њему није дозвољено да постоји. У ствари је, на известан начин, ућуткано већ неко време. Мислим да је тренутно у највећој кризи наша друштвена свест. Данас можете свакога напасти - и појединца и групу на друштвеним мрежама, које су апсолутно новине без уредника и без икакве контроле, од њега направити најгору и најнеморалнију особу, а да зато никоме не одговарате и да вас нико не узме у заштиту - оценила је Огњеновићева. - Наше друштво је доживело да је интелектуалац исмејан, потиснут, потлачен. Не да више нема главну реч у јавном мњењу и друштвеној свести, нити је више њен креатор, него је нема ни у својој професији. У таквом друштву, и у таквом друштвеном окружењу "Максимум" нема никакве шансе.

= извор "Вечерње новости" >Потиснута критичка реч

Прочитајте још - Вида Огњеновић: Свет ће постати глобални "Мекдоналдс"

- Немамо више крит